Tehdäänpäs pieni ja pikainen kierros Göteborgiin. Lennähdimme sinne Lontoosta ja matka kesti noin 1,5 tuntia joten eipä siinä paljon ehtinyt silmiä kiinni painaa kun oltiin jo perillä. Laukussa oli töistä paperihommia mukana mutta samanlaisessa kunnossa ne palasivat takaisin kotiin ja maanantaina työpöydälle taas makaamaan.

Perjantaina meillä oli ohjelmistossa matkan perimmäinen syy ja innostus kun Foo Fighters soitteli meille Ullevin stadionilla. Ilta oli aurinkoinen ja lämmin joten mikäs siellä oli parveillessa noin 40 000 muun pään kanssa.

Meidän vuokra-asunto oli Göteborgin keskustassa noin kymmenen minuutin kävelymatkan päässä Ullevin stadionilta joten sijainti oli erinomainen eikä hintakaan päätä huimannut.

Kaikki ovat varmasti kuulleet mitä Ullevilla tapahtui. Laulaja-kitaristi Dave putosi lavalta ja mursi jalkansa. Koipi kipsattiin stadionin takahuoneessa ja soitto jatkui kipulääkkeiden voimalla laulajan istuen nätisti paikallaan tuolissa. Loppukumarrukseen tyyppi köpötteli kainalosauvoihin turvaten ja oli varmasti helpottunut siitä, että illan kolmituntinen urakka oli ohi.

Perjantai menikin sitten siinä, matkustaen ja musiikkia kuunnellen. Lauantaina heräsimme aurinkoiseen säähän ja päätimme vuokraisäntien suosituksesta lähteä "island hopping" eli saaristohyppelyyn. Göteborgin saaristossa kulkevat laivat ristiin rastiin ja kun ostaa päivälipun julkisiin liikennevälineisiin niin ne käyvät myös näihin paatteihin. Matkasimme ratikalla rannalle ja siitä astelimme ensimmäiseen laivaan kartta kourassa. Sataman edustalla oli pieni kioski josta sai ostaa Bossen kotileipomon tuotteita, pullaa ja leipää. Me emme kuitenkaan mitään Bosselta ostaneet vaan jatkoimme matkaa laineita kohti.

Matkasimme saarelta saarelle satunnaisesti ihan sillä perusteella, että mikä laiva sattui ensimmäisenä laituriin kopsahtaa. Siinä sitten kuluikin päivä mukavasti kun viipotimme saaria ympäri välillä kahvitellen ja välillä syöden.

Vihdoin ja viimein paatti nimeltä Ylva toi meidät takaisin kotisatamaan josta hyppäsimme ratikkaan ja ajelimme takaisin maakrapujen pariin kaupungin hulinaan.

Kaupungissa kävelimme hetken ympäriinsä Charlesin etsiessä erästä tiettyä musiikkikauppaa ja löytyihän se. Muuta sen kummempaa ei ollut mielessä joten iltapäivä kului kierrellen ja kaarrellen.

Göteborgin keskustan läpi kulkee kanava ihan kuin täällä meidän Birminghamissakin ja nättiähän siellä oli.

Siellä oli vettä ja puistoja talojen edustoilla ja välissä.

Ja löytyihän sieltä kirpputorikin jonne tosin emme poikenneet.

Iltaa kohden alkoi jalkoja särkeä ja istumaan teki jo mieli joten kävimme ruokakaupassa ja palasimme asunnolle illastamaan. Sunnuntaina olikin sitten jo taas kotimatkan aika ja paljon siinä ei ehtinyt aamulla tehdä ennen kentälle siirtymistä ja kotiin lennähtämistä.

Kaupunki oli kovasti mieleinen ja nätti, tulee varmasti käytyä toiseenkin kertaan. Harjoittelin jopa hieman ruotsin puhumista ennen reissua ja uskalsin muutaman sanan sillä kielellä sanoakin, ehkä ensi kerralla sitten vielä rohkeammin ja sujuvammin ääntä kuuluviin. Kummasti niitä sanoja alkoi mieleen tulla kun pinnisti.

Viikonloppu Ruotsissa oli lämmin ja aurinkoinen, ihmiset kauniita ja kohteliaita ja ruoka hyvää. Mitäs muuta sitä voisi lomakohteelta vaatia! Menkääs ihmiset siis Ruotsiin siitä!

Me Charlesin kanssa lähdemme huomenna viikonlopun viettoon Lontooseen. Palataan asiaan taas sen jälkeen. Kivaa viikonloppua ja juhannusta kaikille!